lunes, 22 de abril de 2019

Per SANT JORDI compreu els meus llibres


Un any més hem arribat al SANT JORDI, DIADA DEL LLIBRE I DE LA ROSA. I és per aquest motiu que vull promoure aquelles publicacions en les quals sóc l'autor o bé coautor.

Recentment us vaig parlar del llibre HISTÒRIA DELS TRANSPORTS A SANT ANDREU DE PALOMAR, escrit conjuntament amb l'historiador andreuenc Pau Vinyes i Roig. Editat per Llop Roig, el treball és un volum de 272 pàgines i 200 fotografies estructurat en 28 capítols repartits en quatre grans blocs: 1) Mitjans de transport: carros tartanes i carruatges; ferrocarrils, tramvia de vapor, tramvies elèctrics, taxis, òmnibus, autobusos i troleibusos; metre, bicicletes; vehicles privats; 2) Fàbriques: tallers del Nord / RENFE-Meridiana; Hispano-Suïssa / Pegaso-ENASA; La Maquinista terrestre i marítima; Ricart-Espanya; Mymsa; tallers mecànics i garatges; 3) Associacions relacionades amb els transports: Els Tres Tombs, Moto Club Sant Andreu, Esport Ciclista Andreuenc, Penya Aeronàutica Sant Andreu, Penya Lambretta Sant Andreu, Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció, Agrupament Ferroviari de Barcelona, Sant Andrew 's Vintage Bikers i vintage & Classic Car Club; i 4) Vies de comunicació: les principals vies de comunicació a Sant Andreu de Palomar, el carrer Gran, la Rambla, el passeig de Torras i Bages, l'avinguda Meridiana. També inclou una presentació a càrrec de Montserrat Benedí i Altés (veïna de Sant Andreu i regidora municipal), un pròleg a càrrec dels dos autors, la bibliografia i un llistat d'agraïments, així com un resum biogràfic de Pau i un servidor. Altres col·laboradors en la redacció d'algun capítol han estat César de la Creu i Sala, hereus de Mymsa, Xavier Martín i Vilà i Joaquim Corral i Martí.


Un altre treball personal, del 2017, integrat a la col·lecció "Els monogràfics de l'Arxiu" de l'Arxiu Històric de Roquetes-Nou Barris és L'AIGUA A NOU BARRIS: INFRAESTRUCTURA I PATRIMONI, dedicat a explicar la història de l'abastiment d'aigua a Barcelona des de les infraestructures que transcorren per l'actual districte de Nou Barris, i que ara esdevenen patrimoni. Aquí explico aquells elements creats per l'acció humana, com són el Rec Comtal, els aqüeductes i les Cases de l'Aigua. El present treball, apte per a tot el públic en general, de caràcter divulgatiu i escrit amb un llenguatge senzill i amè, pretén fer un resum de la història de l'aigua a Barcelona i el paper del territori de l'actual Nou Barris, que ajudi a tenir una idea bàsica del què ha estat i és, alhora que es vol conscienciar i sensibilitzar sobre la importància de conservar per al futur els elements patrimonials del passat que ens han arribat al present.


Amb un gran èxit de vendes encara podeu trobar exemplars d'ASÍ ERA NOU BARRIS, editat el 2014 per Temporae. Mitjançant una selecció de 250 imatges procedents de l'extens fons fotogràfic de l'Arxiu Històric de Roquetes-Nou Barris, s'aborda la història de Nou Barris des dels seus orígens fins al seu reconeixement oficial com a districte de Barcelona. El passat rural, les primeres urbanitzacions, la Segona República i la Guerra Civil, els anys de la postguerra, el creixement urbà i de població durant el "desarrollismo", l'encunyació del terme «9 Barris» i les llargues lluites veïnals són els grans episodis que vertebren aquesta publicació. En les seves pàgines, els lectors trobaran les respostes sobre la configuració d'aquest districte, avui format per tretze barris, que va patir com pocs l'especulació urbanística, però que va aconseguir millorar gràcies a la fèrria lluita dels seus habitants. Gràcies a aquestes imatges entranyables, singulars i inèdites, a partir d'ara ningú no posarà en dubte que Nou Barris és un territori amb molta història.


Similar a l'anterior, també editat al mateix any, però més extens i detallat és L'ABANS BARCELONA NOU BARRIS. RECULL GRÀFIC (1980-1984). Escrit conjuntament amb la Marta Grau i Serrat i el Jordi Sànchez i Ruiz, de l'Arxiu Històric de Roquetes-Nou Barris, és un treball de 824 pàgines i 1.000 fotografies aconseguides per mitjà de cedents que, desinteressadament, van voler participar en aquest magnífic projecte. Combina textos explicatius amb espectaculars imatges amb peus de foto descriptius. Els capítols no són cronològics sinó temàtics, i en tots s'inclou una àmplia introducció: urbanisme, transports, festes i tradicions, sectors econòmics, institucions, educació i esports. Les fotos acaparen des del 1890 (la més antiga trobada fins el moment) fins al 1984 (any en què l'Ajuntament de Barcelona va crear el districte de Nou Barris). Per tant, es recull la història de Nou Barris abans de ser oficialment Nou Barris. Obra de referència per a tothom redactada sota rigorosa investigació històrica i supervisada per persones expertes. Qui adquireixi aquest volum descobrirà que Nou Barris sí que té història i que aquesta no és la que fins ara es coneixia.


Un llibre molt personal dedicat a la meva mare i als meus avantpassats de Montjuïc, i encara actual, és l'obra FUNICULARS I TELEFÈRICS DE MONTJUÏC, editat el 2012 per Viena Edicions. Testimoni mut de la història de la ciutat des dels seus inicis, al llarg del segle XX Montjuïc es va convertir en una porta d’accés a la modernització de Barcelona. Des del seu primer funicular, inaugurat arran de l’Exposició Internacional del 1929, fins als moderns mitjans que s’hi van implantar amb motiu dels Jocs Olímpics del 1992, els sistemes de transport per cable han tingut sempre un paper protagonista en la transformació de la muntanya i, de retruc, de la ciutat. Aquesta obra explica i il•lustra la història del funicular, el transbordador aeri i el telefèric de Montjuïc des dels seus inicis fins als nostres dies. Gràcies a la introducció i a l’evolució d’aquests mitjans de transport tant la societat barcelonina com els visitants de la ciutat han pogut conquerir cada vegada amb més facilitat el cim de Montjuïc i fer-se seva aquesta muntanya emblemàtica.

Teniu diversos títols a escollir. No ho dubteu, per aquest Sant Jordi, compreu els meus llibres. Que gaudiu d'una bona diada en companyia de la vostra gent estimada.

No hay comentarios: